Ergebnis 1 bis 23 von 23

Thema: Structur Frage

  1. #1
    Contao-Nutzer
    Registriert seit
    23.08.2011.
    Beiträge
    21

    Standard Structur Frage

    guten Abend

    Ich möchte meiner Website http://www.tamarawobben.nl in Contoa machen
    Die Website ist jetzt in Textpattern gemacht.

    Nun meine Frage ist wie man am besten die Struktur festzulegen.
    Dies gilt insbesondere für den Blog-Bereich der Seite.

    Roelof

  2. #2
    Buchautor 'Websites erstellen mit Contao' Avatar von pmmueller
    Registriert seit
    19.06.2009.
    Ort
    Groningen (NL)
    Beiträge
    1.523

    Standard

    Textpattern ist soweit ich weiß eine Blog-Software. Die einzige Ordnungsmöglichkeit ist chronologisch, die neuesten Beiträge stehen oben.

    Contao ist ein seitenbasiertes CMS. Zur Organisation benutzt du Seiten, Artikel und Inhaltselemente (in en Nederlands backend site structuur, artikelen en elementen), en dat is heeel anders...

    Contao hat mit den Nachrichten (nieuws) auch eine Abteilung, die außerhalb der site structuur liegt und wie bei einem Blog chronologisch geordnet ist, aber Contaos Stärke liegt eindeutig in der seitenbasierten Hierarchie. Die "nieuws" benutze ich immer nur für eine einzelne News-Seite mit kurzen Nachrichten.

    Fazit:
    Du solltest umdenken. Deine erste Navigationsebene Home - Zwangerschap etc. zijn paginas in de site structuur. 2de niveau zijn subpaginas.

    Vorschlag um Contao kennen zu lernen:

    Dan snap je een beetje hoe Contao werkt

  3. #3
    Contao-Nutzer
    Registriert seit
    23.08.2011.
    Beiträge
    21

    Standard

    He,

    een mede groninger al ben ik verhuisd naar Twente.

    Klopt,

    Ik heb voor zwangerschap enz gekozen omdat anders de level1 veels te groot wordt.
    Ik heb nu al 7 jaar te vertellen en er komt er steeds een jaar bij.

    Ik heb de eerste pagina tutorial al geprobeerd zodat ik een beetje weet hoe Contao werkt.
    OOk heb ik gevraagd of de site omgezet kan worden na een Contao site en de experts zeggen dat het kan en dat het beter te managen is als een textpattern site.

    Ik kan natuulijk ook alles wat in het menu staat in de site structuur zetten alleen heb ik dan geen idee of ik makkelijk de artikelen bij de maanden kan vinden.

    In textpattern heb ik alle artikelen getypt en door middel van een script zoekt de cms de artikelen bij de maand.

    Daarom mijn vraag welke structuur ik het beste kan gebruiken.

    Roelof

  4. #4
    Buchautor 'Websites erstellen mit Contao' Avatar von pmmueller
    Registriert seit
    19.06.2009.
    Ort
    Groningen (NL)
    Beiträge
    1.523

    Standard

    Zitat Zitat von roelof Beitrag anzeigen
    een mede groninger al ben ik verhuisd naar Twente.
    Ik ben van oorsprong duits, maar woon in Groningen.

    Zitat Zitat von roelof Beitrag anzeigen
    OOk heb ik gevraagd of de site omgezet kan worden na een Contao site en de experts zeggen dat het kan en dat het beter te managen is als een textpattern site.
    Dat kan natuurlijk, maar zoals gezegd zit Contao heel anders in elkaar dan Textpattern. Als de chronologische aanpak centraal staat, dan is misschien een Blog-Software zoals Wordpress beter geschikt.

    Maar waarom wil je ueberhaupt weg van Textpattern? Een site met zoveel content te veranderen is in ieder geval een heeleboel werk. Als het om het "beter managen" gaat dan moet je in ieder geval de site structuur gebruiken, anders wordt het slechter ;-)

    Zitat Zitat von roelof Beitrag anzeigen
    In textpattern heb ik alle artikelen getypt en door middel van een script zoekt de cms de artikelen bij de maand.
    Dat bedoel ik met "blog-software" en "chronologische aanpak". Textpattern, WordPress en zo doen dit heel goed, maar dat is ook hun sterkste punt.

    Zitat Zitat von roelof Beitrag anzeigen
    Ik kan natuulijk ook alles wat in het menu staat in de site structuur zetten alleen heb ik dan geen idee of ik makkelijk de artikelen bij de maanden kan vinden.[...]Daarom mijn vraag welke structuur ik het beste kan gebruiken.
    Om de strenge pagina-structuur te doorbreken zijn er extensies zoals de [tags]-familie. Maar voor dat je die gebruikt zou ik eerst probeeren Contao goed te begrijpen.

  5. #5
    Contao-Nutzer
    Registriert seit
    23.08.2011.
    Beiträge
    21

    Standard

    Dat kan natuurlijk, maar zoals gezegd zit Contao heel anders in elkaar dan Textpattern. Als de chronologische aanpak centraal staat, dan is misschien een Blog-Software zoals Wordpress beter geschikt.

    Maar waarom wil je ueberhaupt weg van Textpattern? Een site met zoveel content te veranderen is in ieder geval een heeleboel werk.
    Ik wil daar graag weg omdat ik merkte toen ik een nieuwe pagina wilde toevoegen de hele site in elkaar storte. Je ziet nu iets over leespraat op elke pagina. Textpattern kent een soort script taal die je moet gebruiken om iets op de pagina te krijgen. Ik heb die scripts niet zelf gemaakt maar laten maken door een experts. Dus nu geen idee hoe alles aan te passen. Met andere woorden de site wordt al moeiijkker te onderhouden.

    Ik weet dat het en heleboel werk is. Als het me lukt wordt het denk ik 2 a 3 weken voordat ik alles omgezet heb , qua text.

    Om de strenge pagina-structuur te doorbreken zijn er extensies zoals de [tags]-familie. Maar voor dat je die gebruikt zou ik eerst probeeren Contao goed te begrijpen
    oke, en de beste manier voor mij om te leren is het te doen. Dus heel veel gezocht naar tutorials hierover alleen helaas niks gevonden.
    dus als je tips hebt.

    Maar als de site van mij gemaakt kan worden met de strenge pagina structuur vind ik het ook goed. Mis nu vooral de overzicht en de planning hoe aan te pakken. Krijg je met autisten.

    Roelof

  6. #6
    Buchautor 'Websites erstellen mit Contao' Avatar von pmmueller
    Registriert seit
    19.06.2009.
    Ort
    Groningen (NL)
    Beiträge
    1.523

    Standard

    Zitat Zitat von roelof Beitrag anzeigen
    Ik weet dat het en heleboel werk is. Als het me lukt wordt het denk ik 2 a 3 weken voordat ik alles omgezet heb , qua text.
    Okay, dat is realistisch.

    Zitat Zitat von roelof Beitrag anzeigen
    oke, en de beste manier voor mij om te leren is het te doen. Dus heel veel gezocht naar tutorials hierover alleen helaas niks gevonden.dus als je tips hebt.
    Probeer eens de "Leseprobe-PDF" en als je dat goed vind(t) dan mijn boek. Dat neemt je aan de hand en laat je step by step zien hoe Contao werkt en daarna heb je een site. Als "Mis nu vooral de overzicht en de planning hoe aan te pakken" jouw probleem is, dan is dat een goede oplossing

    Laatste vraag: ben je goed met html en css? Als het antwoord "nee" is dan zou ik misschien een tool als "jimdo.nl" probeeren. Contao is in eerste instantie een tool voor webworkers.

  7. #7
    Contao-Nutzer
    Registriert seit
    23.08.2011.
    Beiträge
    21

    Standard

    hoi,

    Die heb ik lese probe gelezen en jouw boek vindt ik alleen in winkels.

    html of css is geen probleem. Ik kan gewoon de html en css gebruiken van de oude site.

    Roelof

  8. #8
    Buchautor 'Websites erstellen mit Contao' Avatar von pmmueller
    Registriert seit
    19.06.2009.
    Ort
    Groningen (NL)
    Beiträge
    1.523

    Standard

    Zitat Zitat von roelof Beitrag anzeigen
    html of css is geen probleem. Ik kan gewoon de html en css gebruiken van de oude site.
    ja en nee. contao "generates" het html en daar moet je het css voor aanpassen, met name de "selectors".

  9. #9
    Contao-Nutzer
    Registriert seit
    23.08.2011.
    Beiträge
    21

    Standard

    Oke,

    Das niet zo probleem.


    Roelof

  10. #10
    Contao-Nutzer
    Registriert seit
    23.08.2011.
    Beiträge
    21

    Standard

    Hoi pmmueller,

    Heb je nog ideen verder om mij te helpen.

    Roelof

  11. #11
    Buchautor 'Websites erstellen mit Contao' Avatar von pmmueller
    Registriert seit
    19.06.2009.
    Ort
    Groningen (NL)
    Beiträge
    1.523

    Standard

    Sorry, maar al die ideen staan in het boek en die kan hier niet allemaal herhalen

    Online en meteen te bereiken is het Contao-Wiki: Erste Schritte (overzicht)

  12. #12
    Contao-Nutzer
    Registriert seit
    23.08.2011.
    Beiträge
    21

    Standard

    Oke,

    Die heb ik al gedaan en die snap ik helemaal.
    Zat even wat te googlen en heb heel misschien wel een oplossing voor het probleem.

    Kan ik niet voor elke " categorie" een aparte news-archive kunnen maken die de naam heeft van de categorie.
    dan heb ik tegelijkertijd het probleem van de maanden opgelost.
    Moet ik alleen even uitdenken hoe ik Contao zo gek krijg om alle 10 archieven achter elkaar te krijgen.

    Roelof

  13. #13
    Buchautor 'Websites erstellen mit Contao' Avatar von pmmueller
    Registriert seit
    19.06.2009.
    Ort
    Groningen (NL)
    Beiträge
    1.523

    Standard

    Zitat Zitat von roelof Beitrag anzeigen
    Kan ik niet voor elke " categorie" een aparte news-archive kunnen maken die de naam heeft van de categorie.
    dan heb ik tegelijkertijd het probleem van de maanden opgelost.
    Wat ik probeer te zeggen is dat juist dat niet een goede aanpak verkeerde aanpak is.

    Jouw reden om overstappen naar Contao is een betere controle over de site en om de content makkelijker te kunnen beheren. Die sterke punten von Contao zoals de "site-structuur" en "content elements" heb je niet als je de site op basis van nieuws-archieven organiseerd en met iets van 10 nieuws-archieven begint. De news-archieven staan buiten de hierarchische site-structuur en zijn chronologisch georganiseerd.

    Helemaal omdenken dus. Gebruik de site structuur.

    Of als je "chronologisch" beter of intuitiever blijft vinden dan "hierarchisch" dan is zoals gezegd WordPress als Blog/CMS ook een optie. Lijkt qua werkwijze meer op Textpattern omdat ook van oorsprong een blog-software ist.

    Als je weinig ervaring met CMSystemen hebt is Contao misschien te ingewikkeld om het alleen maar met "doen" te leren.

  14. #14
    Contao-Nutzer
    Registriert seit
    23.08.2011.
    Beiträge
    21

    Standard

    oke,

    Dan het engste wat ik kan bedenken is alles in de site structure te zetten alleen heb ik dan geen pagination

    Hoe zou jij dit soort site dan aanpakken.
    Ik zit blijbaar vast in een denk patroon wat wel eens vaker gebeurt als autist zijnde.

    Roelof

  15. #15
    Contao-Nutzer
    Registriert seit
    24.06.2010.
    Ort
    Neudörfl
    Beiträge
    150
    Partner-ID
    6135

    Standard

    Fies.. kann ich nicht lesen ^^*grins*

  16. #16
    Contao-Nutzer
    Registriert seit
    23.08.2011.
    Beiträge
    21

    Standard

    Mus ich der Text ubersetzen ?

    Roelof

  17. #17
    Buchautor 'Websites erstellen mit Contao' Avatar von pmmueller
    Registriert seit
    19.06.2009.
    Ort
    Groningen (NL)
    Beiträge
    1.523

    Standard

    Zitat Zitat von goosie Beitrag anzeigen
    Fies.. kann ich nicht lesen ^^*grins*
    Lesen schon, aber verstehen wohl nicht

  18. #18
    Contao-Fan
    Registriert seit
    20.07.2010.
    Beiträge
    386

    Standard

    Wenn man was wissen will Google-Übersetzer!
    Und wenn man beim lesen denkt dann kann ma da scho was rauslesen auch als Deutscher ohne Erfahrung mit dieser Sprache

    Grüße

    ees

  19. #19
    Contao-Yoda Avatar von MacKP
    Registriert seit
    15.06.2009.
    Ort
    Duisburg
    Beiträge
    13.292
    User beschenken
    Wunschliste
    Contao-Projekt unterstützen

    Support Contao

    Standard

    Zitat Zitat von pmmueller Beitrag anzeigen
    Lesen schon, aber verstehen wohl nicht
    Ich kann beides. Aber schreiben ist mir schon immer schwer gefallen ^^
    Contao Pool | C-C-A | MetaModels | [Internetseite -> Mediendepot Ruhr]
    [Arbeitet bei -> Paus Design & Medien]
    "I can EXPLAIN it to you, but I can't UNDERSTAND it for you."

  20. #20
    Contao-Nutzer
    Registriert seit
    23.08.2011.
    Beiträge
    21

    Standard

    yep

    People like me who are better in maths then in languages

    But can we go on topic.

    Im looking for a idea how to make this site (http://www.tamarawobben.nl) as a Contao site

    Roelof

  21. #21
    Buchautor 'Websites erstellen mit Contao' Avatar von pmmueller
    Registriert seit
    19.06.2009.
    Ort
    Groningen (NL)
    Beiträge
    1.523

    Standard

    Zitat Zitat von roelof Beitrag anzeigen
    Dan het engste wat ik kan bedenken is alles in de site structure te zetten alleen heb ik dan geen pagination
    Dat kan. Ik heb het nog niet gebruikt, maar op éen pagina kunnen meerdere artikelen geplaatst worden. en dan heb je een module "artikelnavigation" voor een soort pagination.

    Zitat Zitat von roelof Beitrag anzeigen
    Hoe zou jij dit soort site dan aanpakken.
    Dat is precies het probleem. Om echt te kunnen zeggen hoe het best zou zijn, zou ik eerst de content echt moeten analyseren, en daarvoor is er gewoon de tijd niet.

    EDIT: Contao is een tool en op zich zou je eerst het tool moeten leren en dan zien hoe je jouw site aanpakt. Probleem daarbij is natuurlijk dat na het leren kennen je misschien denkt dat Contao niet het juiste tool is.

    Zitat Zitat von roelof Beitrag anzeigen
    Ik zit blijbaar vast in een denk patroon wat wel eens vaker gebeurt als autist zijnde.
    Dat probleem hebben niet-autisten ook. "Menschen sind Gewohnheitstiere" zeg je in het duits ;-)
    Geändert von pmmueller (26.08.2011 um 13:30 Uhr)

  22. #22
    Contao-Nutzer
    Registriert seit
    23.08.2011.
    Beiträge
    21

    Standard

    hello,

    Ik geef het op.
    Ik kan geen manier vinden waarop dit gaat werken.

    Im giving up
    I cannot find any way to make this work.

    Roelof

  23. #23
    Contao-Nutzer
    Registriert seit
    23.08.2011.
    Beiträge
    21

    Standard

    Hoi,

    Oke, allerlaatste poging ga ik doen met de Catalog module.

    Roelof

Aktive Benutzer

Aktive Benutzer

Aktive Benutzer in diesem Thema: 1 (Registrierte Benutzer: 0, Gäste: 1)

Lesezeichen

Lesezeichen

Berechtigungen

  • Neue Themen erstellen: Nein
  • Themen beantworten: Nein
  • Anhänge hochladen: Nein
  • Beiträge bearbeiten: Nein
  •